Ελλάδα, εξωτερικό… ή και τα δύο; Η «Κ» συνομίλησε με δύο νέες γυναίκες, των οποίων οι κύκλοι της ζωής νοητά εφάπτονται. Η 31χρονη Μαριάννα επέλεξε να αφήσει πίσω το Λονδίνο και να επανέλθει όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και στην ιδιαίτερη πατρίδα της, το Αιτωλικό.
Η 45χρονη Ειρήνη ξεκινάει επιχειρηματική δραστηριότητα με εξωστρεφή χαρακτήρα, οπότε τα επόμενα χρόνια θα ζει και θα εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. «Ασος» στο μανίκι και των δύο τολμηρών γυναικών είναι ο πρωτογενής τομέας. Η Μαριάννα Νικολογιάννη ασχολείται από το 2015 με την εκτροφή προβάτων για γαλακτοπαραγωγή. Με τη μεταποίηση και πώληση φυσικών μεσογειακών προϊόντων στο εξωτερικό δραστηριοποιείται η Ειρήνη Ζαφειροπούλου, καθώς είχε διαπιστώσει ότι η εκπροσώπευσή τους έξω δεν ήταν ανάλογη της διατροφικής τους αξίας. Σύμμαχος, συμπαραστάτης και συμβουλάτορας των δύο γυναικών στέκονται οι οικογένειές τους, επιβεβαιώνοντας ότι η «παντοδυναμία» της ελληνικής οικογένειας δεν είναι μύθος, αλλά απτή πραγματικότητα.
«Εχουν όλοι στο μυαλό τους την εικόνα ενός ηλικιωμένου κτηνοτρόφου, οπότε όταν εμφανίζομαι εγώ ζητώντας συμβουλές από τον κτηνίατρο ή μια καλύτερη προσφορά από τον έμπορο, τυγχάνω πολύ καλής αντιμετώπισης», λέει γελώντας η Μαριάννα στην «Κ». Πολλοί συνομήλικοί της έχουν λόγω της κρίσης επιστρέψει στο Αιτωλικό. «Διοχετεύουν όλη τους την ενέργεια και τις οικονομίες στην εστίαση», παρατηρεί, «όμως αυτό αποδεικνύεται ανώφελο». Η ίδια, αν και διαθέτει εμπειρία στην εστίαση, κατέληξε στην κτηνοτροφία, θεωρώντας ότι οι προοπτικές είναι πιο ευοίωνες. Οταν στα δεκαοκτώ αποχαιρετούσε το Αιτωλικό, δεν φανταζόταν ότι θα επέστρεφε ως… κτηνοτρόφος. «Στη ζωή, όμως, πρέπει να κάνεις πολλούς κύκλους μέχρι να βρεις τι είναι αυτό που χρειάζεσαι».
Υπομονή, επιμονή, αλλά και διπλωματία ενώπιον Ελλήνων αγροτών αλλά και Γερμανών ιδιωτών χρειάστηκε να επιστρατεύσει η Ειρήνη, ώστε οι μεν να εμπιστευθούν τη σοδειά τους, οι δε να της νοικιάσουν τον κατάλληλο χώρο. «Πείσθηκαν και οι δύο πλευρές, όταν είδαν σοβαρότητα και συνέπεια εκ μέρους μας», διευκρινίζει. «Η εξαμελής μας ομάδα αποτελείται από διατροφολόγο, χημικό τροφίμων, υπεύθυνο μάρκετινγκ, αρχιτέκτονα και οικονομολόγο». Καθώς ετοιμάζει τις τελευταίες πινελιές του εγχειρήματος, δεν κρύβει την αισιοδοξία της.
«Η Λειψία, όπου ανοίγουμε το πρώτο μαγαζί, είναι το νέο Βερολίνο της Γερμανίας».
Από ηθοποιός… κτηνοτρόφος
Στις 6.30 π.μ. η Μαριάννα και ο Πολ βρίσκονται ήδη στις θέσεις τους. Οχι μπροστά στην οθόνη κάποιου υπολογιστή, αλλά σε μια φάρμα, λίγο έξω από το Αιτωλικό, έτοιμοι για το πρωινό άρμεγμα των προβάτων. Αν πριν από λίγα χρόνια ένας μελλοντολόγος έλεγε στην 31χρονη Μαριάννα Νικολογιάννη, απόφοιτο της Στατιστικής του ΟΠΑ και ηθοποιό με σπουδές σε Αθήνα και Λονδίνο, ότι θα ασχολιόταν επαγγελματικά με την εκτροφή προβάτων, εκείνη θα τον κοίταζε με έκπληξη.
«Απαξ και πέρασα στο Πανεπιστήμιο, γράφτηκα στη θεατρική ομάδα του ΟΠΑ, ενώ εν συνεχεία πήγα και σε δραματική σχολή», θυμάται η Μαριάννα, «μετά, όμως, από το πέρας των σπουδών, είχα αρχίσει να νιώθω ότι η Αθήνα… δεν με χωρούσε». Είκοσι πέντε Μαΐων τότε, «προσγειώνεται» στο Λονδίνο, όπου παρακολουθεί τη σχολή London International School of performing Art και ταυτόχρονα εργάζεται. «Ηταν Σεπτέμβριος του 2010 και η οικογενειακή επιχείρηση των δικών μου επλήγη εξαρχής από την κρίση, οπότε δεν μπορούσαν να με στηρίξουν». Η νεαρή Ελληνίδα το πρωί κάνει πρόβες και θεατρικό αυτοσχεδιασμό και το βράδυ σερβίρει πελάτες, που έχουν όλοι άποψη για την οικονομική κρίση στην πατρίδα της. «Τότε ανακάλυψα τη δύναμη που κουβαλούσα μέσα μου ως άνθρωπος».
Ακολουθούν άλλα τρία χρόνια ζωής και εργασίας στη Μ. Βρετανία, κατά τα οποία η Μαριάννα παραμένει στον χώρο της εστίασης και γνωρίζει τον μετέπειτα Βρετανό σύζυγο. «Ωστόσο, οι ρυθμοί ζωής του Λονδίνου, οι μεγάλες αποστάσεις αλλά και η άνοδος των ενοικίων είχαν αρχίσει να με φτάνουν στα όριά μου», σχολιάζει. «Εργαζόμασταν εξαντλητικά και ζούσαμε περιμένοντας ένα ρεπό ή τις γιορτές των Χριστουγέννων». Είναι, όμως, αυτό ζωή;
«Αναζητώντας εναλλακτικές άρχισα κάτι δικό μου: την καντίνα mana greek, όπου ετοίμαζα ζεστό ελληνικό φαγητό μέσα σε υπαίθριες αγορές τα Σαββατοκύριακα». Δεδομένου ότι το οργάνωνε και το υλοποιούσε μόνη, η κόπωση γρήγορα επικράτησε του ενθουσιασμού της.
Ηταν τότε ο Βρετανός σύζυγός της, που ήδη μάθαινε ελληνικά, ο οποίος εξέφρασε αυτό που και οι δύο σκέφτονταν: «Γιατί δεν πάμε στην Ελλάδα;».
«Επιστρέψαμε τον Ιανουάριο του 2015, χωρίς πλάνο, αλλά με την αμέριστη συμπαράσταση των δικών μου» τονίζει η Μαριάννα, η οποία αντλεί πάντα δύναμη και αισιοδοξία από τη στάση των γονέων της, «που δεν το βάζουν ποτέ κάτω». Τους πρώτους τρεις μήνες το ζευγάρι εγκαθίσταται στο Αιτωλικό και δηλώνει έτοιμο να εκπαιδευτεί σε οτιδήποτε καινούργιο. Η επίσκεψη στη φάρμα προβάτων οικογενειακού φίλου σημαίνει το τέλος των διλημμάτων. «Ενθουσιαστήκαμε, ο άνδρας μου είναι άλλωστε εξαιρετικά φιλόζωος» διηγείται η Μαριάννα, «αρχίσαμε να πηγαίνουμε διερευνητικά για τρεις μήνες».
Το νεαρό ζευγάρι διαπιστώνει ότι η καθημερινή επαφή με τη φύση γαληνεύει, όπως και ότι ο κλάδος της γαλακτοπαραγωγής έχει πολλές προοπτικές. Αρχίζουν να διαβάζουν και να ζητούν πληροφορίες από κτηνιάτρους και άλλους επιστήμονες. «Πήγαμε στην Ισπανία, επισκεφθήκαμε σύγχρονες μονάδες και αγοράσαμε 220 δικά μας πρόβατα, με όλες τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις». Η καθημερινότητά τους περιλαμβάνει πρωινό ξύπνημα, άρμεγμα, σχολαστικό καθάρισμα αλλά και αρχειοθέτηση των «φακέλων» για όλα τα ζώα:
«Καταγράφουμε το γενεαλογικό τους δένδρο, την παραγωγή τους κ.λπ.». Παρά την ευθύνη, «μας μένει περισσότερος ελεύθερος χρόνος απ’ ό,τι στο Λονδίνο».
Μπορεί η Μαριάννα να έχει αφιερωθεί στα ζώα, δεν εγκαταλείπει, όμως, τη μεγάλη της αγάπη: το θέατρο. «Εχουμε έναν δραστήριο πολιτιστικό σύλλογο στο Αιτωλικό», λέει περιχαρής, «δύο φορές την εβδομάδα διδάσκω θέατρο σε ενήλικες».
Γεύσεις Ελλάδας στη Λειψία
Θέλοντας να δώσει στους ξένους μια «γεύση» από την ευδαιμονία που βίωναν οι αρχαίοι θεοί και οι ήρωες της μυθολογίας στα Ηλύσια Πεδία, η 45χρονη Ειρήνη Ζαφειροπούλου αποφάσισε να τους προσφέρει μερικά από τα πιο εύγευστα, φυσικά ελληνικά προϊόντα. Υπό την επωνυμία «elysian fine foods» θα κυκλοφορούν τρία διαφορετικά λάδια με προέλευση την Κορώνη, μαρμελάδες από 100% φρούτο, μπαλσάμικο με γεύση ροδιού ή τσάι του βουνού, πικάντικες σάλτσες για ψητά και άλλες λιχουδιές, τις οποίες αρχικά θα απολαμβάνουν οι γευσιγνώστες της Λειψίας.
«Πριν από δύο χρόνια επισκέφθηκα για πρώτη φορά τη Λειψία, μια πόλη που βιώνει πρωτοφανή άνθηση», θυμάται σήμερα η Ειρήνη, που για είκοσι χρόνια εργάστηκε σε μέσο ενημέρωσης. Ηταν, άλλωστε, η ίδια η επικαιρότητα που της υπέδειξε τις ευοίωνες προοπτικές της ελληνικής γαστρονομίας στις αγορές του εξωτερικού.
Μπορεί η Λειψία να θεωρείται από πολλούς το νέο Βερολίνο και συνεπώς το ενδιαφέρον για την πολυπολιτισμική κουζίνα να βαίνει αυξανόμενο, ωστόσο η εκπροσώπηση της ελληνικής γαστρονομίας –τουλάχιστον στα προϊόντα διατροφής– είναι πενιχρή. «Σε όποιο κατάστημα delicatessen έμπαινα, έβλεπα κατά 80% μόνον ιταλικής προέλευσης προϊόντα». Ετσι, η Ειρήνη αποφασίζει να καλύψει το εν λόγω κενό και αρχίζει τη συστηματική έρευνα αγοράς μαζί με τη Βίκυ Σπαθή (COO της εταιρείας), τον Βλαδίμηρο Τουντακόβ (marketing) και τον Πέτρο Γκόκα (online marketing), αναφορικά με τις προτιμήσεις του ευρωπαϊκού καταναλωτικού κοινού, αλλά και με την εγχώρια παραγωγή.
«Στην αρχή οι Ελληνες αγρότες και κτηνοτρόφοι ήταν εξαιρετικά διστακτικοί, όταν τους προσεγγίζαμε», περιγράφει σήμερα, λίγες μέρες πριν από τα εγκαίνια του καταστήματος delicatessen «byAgora» στην καρδιά της πρωτεύουσας της Σαξονίας. «Τώρα μας καλούν δύο και τρεις αγρότες κάθε μέρα». Χάρη στη νεοσύστατη εταιρεία «άνοιξαν» περί τις 20 νέες θέσεις εργασίας, στα συσκευαστήρια στην Ελλάδα, στη διανομή στη Γερμανία, στο ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ εποχικά απασχολούνται ακόμα περισσότερα άτομα εν Ελλάδι, στη συγκομιδή των καρπών.
Επιφυλακτική υπήρξε και η γερμανική πλευρά, καθώς η ενοικίαση ακινήτου αλλά και η έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα είναι μια χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία. Εξ ου και η όλη προετοιμασία διήρκεσε από τα μέσα του 2015 έως τα τέλη του 2016. Ο κόπος των πολλαπλών ταξιδιών και η καθημερινή αγωνία για την εξέλιξη του εγχειρήματος «μαλακώνουν», όμως, όταν ακούγονται τα πρώτα… κομπλιμέντα από γερμανικά στόματα. «Τα προϊόντα σας αξίζουν να τα βάλετε σε μια μπουτίκ ρούχων», είπε όλο θαυμασμό στην Ειρήνη Γερμανός υπεύθυνος ξενοδοχείου, κάνοντάς την να φουσκώσει από περηφάνια.
Η εταιρεία που έχει έδρα στη Γερμανία φιλοδοξεί να προμηθεύει όλη την Ευρώπη με 25 κωδικούς προϊόντων που κυκλοφορούν με τη δική της ετικέτα, αλλά και με άλλα 500 προϊόντα, που ανταποκρίνονται στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της φυσικής μεσογειακής διατροφής.
«Θα εγκαινιάσουμε συν τω χρόνω e-shop και θα έχουμε πολλά σημεία παρουσίας μας, πέραν του δικού μας καταστήματος, όπως εστιατόρια και delicatessen», λέει στην «Κ» η Ειρήνη.
Το κατάστημα της Λειψίας μπορεί να έκανε το «ντεμπούτο», αλλά ακολουθούν άλλα δύο – στο Αμστερνταμ την άνοιξη και στη Νέα Υόρκη το καλοκαίρι. Για την προώθηση των προϊόντων η ομάδα «επιστρατεύει» εν πρώτοις τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – Facebook στις ΗΠΑ, Twitter στην Ευρώπη. Οι ομάδες-στόχοι είναι άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου, 35 έως 65 ετών, που αφιερώνουν λίγο «παραπάνω» χρόνο και χρήμα για τη διατροφή τους.
kathimerini.gr