ΑΓΡΟΤΙΚΑ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ ΝΕΑ

Ρυθμίσεις και για τα «κόκκινα» αγροτικά δάνεια με νομοσχέδιο του υπ. Οικονομικών


Η ρύθμιση των δανείων των αγροτών και των αγροτικών συνεταιρισμών, καθώς και των εταιρειών με σκοπό την εμπορία γεωργικών προϊόντων της πρώην ΑΤΕ bank, των οποίων η διαχείριση διενεργείται από την Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση Α.Ε, PQH, τέθηκε επί τάπητος σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βασίλη Kόκκαλη.

Η συζήτηση έγινε με αφορμή σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων, που αναμένεται να συζητηθεί σήμερα το απόγευμα στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής για να πάρει το δρόμο της ψήφισης

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υφυπουργού, έγινε αποδεκτό το αίτημα να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του νέου νόμου και τα κόκκινα αγροτικά δάνεια. Πράγματι έγινε αποσαφήνιση των διατάξεων και των φυσικών προσώπων που δύνανται να υπαχθούν στην ρύθμιση του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με τίτλο «ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ».

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, οι αγρότες δύνανται να αιτηθούν την υπαγωγή τους στην εξώδικη ρύθμιση των χρεών τους με βασική προϋπόθεση την εμπορική ιδιότητα.

Στο πλαίσιο δε του μηχανισμού ρύθμισης, θα μπορέσουν να εντάξουν οι οφειλέτες τις απαιτήσεις από ασφαλιστικά ταμεία, από πιστωτικά ιδρύματα και τις απαιτήσεις που βρίσκονται στην υπό εκκαθάριση ΑΤΕ. Σημαντική επίσης εξέλιξη είναι πως θα εφαρμόζεται και για τους αγρότες – οφειλέτες στην Ειδική Εκκαθάριση ο Κώδικας Δεοντολογίας, το οποίο πρακτικά σημαίνει πως παρέχεται δυνατότητα ευνοϊκότερης ρύθμισης και κατά περίπτωση διαγραφή κεφαλαίου οφειλής.

Ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Κόκκαλης μιλώντας στην ΕΡΤ Λάρισας έκανε λόγο για μια καλή αρχή που έγινε όσον αφορά την ρύθμιση των κόκκινων αγροτικών δανείων. Η βούληση του υπουργείου, πρόσθεσε ο κ. Κόκκαλης είναι η ανακούφιση χιλιάδων αγροτών – κτηνοτρόφων. Τα δάνεια αυτά, ανέρχονται στο ποσό των 3 δισ. ευρώ, διευκρίνισε ο Λαρισαίος υφυπουργός, ο οποίος σημείωσε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα εξεταστούν και τα δάνεια τα οποία τελούν υπό την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου».

Στην σύσκεψη συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι κ.κ. Σταύρος Αραχωβίτης, βουλευτής του Ν.Λακωνίας, Φώτης Κουρμούσης , Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Μάκης Ολυμπίτης, Σύμβουλος Πρωθυπουργού, Μητρόπουλος, Δ/νων Σύμβουλος PQH, Γεώργιος Χριστοφόρου, Γενικός Διευθυντής Χαρτοφυλακίων, Πέτρος Σελέκος, Διευθυντής Νομικών Υπηρεσιών, Λευτέρης Κατσουλιέρης, Διευθυντής Επιχειρηματικού Χαρτοφυλακίου, Μάνος Φουντουλάκης, Ενεργών Διευθυντής Λιανικού Χαρτοφυλακίου, Γεώργιος Πάσχας, Επικεφαλής PQH και ο Μιχάλης Σταγάκης, Επιθεωρητής Τμήματος Εκκαθάρισης – Υπεύθυνος για τα Αγροτικά Δάνεια.

Το περιεχόμενε του σχ. νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό

Επιχειρήσεις που έως τα τέλη του 2016 είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 20.000 ευρώ με καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου του 2016, θα μπορούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας.

Συγκεκριμένα δίνεται η δυνατότητα ένταξης όλων των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους, με συνολικές οφειλές έως 31/12/16 από 20.000 ευρώ και άνω. Η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού μπορεί να ξεκινήσει ακόμα και εάν εκδηλώσει ενδιαφέρον το 50% των πιστωτών της επιχείρησης.

Πάντως στο σχέδιο νόμου και συγκεκριμένα στο άρθρο 16 προβλέπεται πως με απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Οικονομικών και Εργασίας, μπορεί να θεσπισθεί, για πρόσωπα, των οποίων οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές δεν ξεπερνούν το ποσό των 50.000 ευρώ, άλλη διαδικασία ρύθμισης και όχι η διαδικασία μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης αιτήσεων που αναπτύσσεται στην ιστοσελίδα της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Οικονομικών (Γ.Γ.Π.Σ. και Δ.Υ.ΥΠ.ΟΙΚ.). Συγκεκριμένα η πρόταση ρύθμισης, καθώς και η αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη που οφειλή χρέη 20.000-50.000 ευρώ, θα γίνεται μέσω αυτοματοποημένου συστήματος ή με “απλοποιημένο τρόπο”, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχέδιο νόμου.

Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα ρύθμισης χρεών προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία μέχρι και σε 120 μηνιαίες δόσεις, με ελάχιστη καταβολή 50 ευρώ. Παράλληλα προβλέπεται πως η συμφωνία απαιτεί τη συναίνεση της πλειοψηφίας 60% των συμμετεχόντων πιστωτών, η οποία επιβάλλεται στην μειοψηφία, αλλά θα δίνεται προστασία στους μικρούς πιστωτές, οι οποίοι μπορούν να διεκδικήσουν στο ακέραιο το σύνολο των απαιτήσεών τους.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου προβλέπεται πως οι πιστωτές και ο οφειλέτης, μπορούν να διαμορφώσουν ελεύθερα το περιεχόμενο της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών, ενώ τα δικαιώματα των προνομιούχων πιστωτών διατηρούνται υπέρ της απαίτησης τους, όπως αυτή διαμορφώνεται με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών.

Υποχρεωτικοί κανόνες

Πάντως η ελεύθερη διαμόρφωση του περιεχομένου της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών υπόκειται στις ακόλουθες εξαιρέσεις (υποχρεωτικοί κανόνες):

(α) Οι ρυθμίσεις της σύμβασης εξωδικαστικής αναδιάρθρωσης οφειλών δεν επιτρέπεται να φέρουν οποιονδήποτε πιστωτή σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.

(β) Οι πιστωτές των οποίων οι απαιτήσεις ρυθμίζονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, λαμβάνουν τουλάχιστον ποσά και άλλα τυχόν ανταλλάγματα ισάξια με τα ποσά που προβλέπεται ότι θα ελάμβαναν κατά τη συνηθισμένη πορεία των πραγμάτων σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνοφειλετών.

(γ) Ποσά και άλλα ανταλλάγματα που απομένουν προς διανομή μετά την κατά προτεραιότητα διανομή ποσών και άλλων ανταλλαγμάτων, διανέμονται σε όλους τους πιστωτές συμμέτρως κατά το μέρος των απαιτήσεών τους που απομένει ανεξόφλητο.

Τι γίνεται με τα χρέη προς το Δημόσιο και τους τόκους

Από τις απαιτήσεις των πιστωτών, όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, προαφαιρούνται:

αα) το σύνολο των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα,
ββ) ποσοστό 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση και ποσοστό 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής..

Σε ότι αφορά τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου υπέρ πιστωτικών ιδρυμάτων, του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.ΤΕ.ΑΝ. Α.Ε.), καθώς και οποιουδήποτε άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που έχει χορηγήσει εγγύηση για δάνεια οποιουδήποτε είδους, ακολουθούν τις απαιτήσεις υπέρ των οποίων χορηγήθηκαν, όπως οι απαιτήσεις αυτές ρυθμίζονται με τη συμφωνία. Αν δεν τηρηθεί η συμφωνία αναδιάρθρωσης από τον οφειλέτη, οι φορείς ευθύνονται μόνο για την καταβολή του αντίστοιχου εγγυημένου ποσοστού του ανεξόφλητου κεφαλαίου, σύμφωνα με τους όρους της χορήγησης της εγγύησης.

Τι προβλέπεται για τους μικρούς πιστωτές και τους εργαζόμενους

Σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν ποσοστό 85% των συνολικών απαιτήσεων κατά του οφειλέτη, η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης προωθείται στον εν λόγω πιστωτή για διμερή διαπραγμάτευση.

Επίσης στο σχέδιο νόμου αναφέρεται πως πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων (α) δεν υπερβαίνουν ατομικά για κάθε πιστωτή το ποσό των 2.000.000 ευρώ και ποσοστό 1,5% του συνολικού χρέους του οφειλέτη και (β) δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 20.000.000 ευρώ και ποσοστό 15% του συνολικού χρέους του οφειλέτη δεν συμμετέχουν στη διαδικασία του παρόντος νόμου και δεν δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών.

Επίσης δεν υπάγονται στον νόμο απαιτήσεις από ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεων λόγω παραβίασης των σχετικών διατάξεων της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 3 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α’ 90).
πασεγες

Αφήστε ένα σχόλιο

comments

Comment here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.