Βρίσκεται στο Τορίνο, αποτελεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα εργοστάσια στον κόσμο, φέρει οβάλ πίστα δοκιμών στην οροφή του και από τις γραμμές παραγωγής βγήκαν περισσότερα από 80 μοντέλα.

Ελάχιστα βιομηχανικά συγκροτήματα απολαμβάνουν τη φήμη του Lingotto, του εργοστασίου της Fiat και που εξελίχθηκε σε σύμβολο της αρχιτεκτονικής και βοήθησε τα μέγιστα στην εξέλιξη της τοπικής κοινωνίας.

Η κατασκευή του θρυλικού πλέον κτηριακού συγκροτήματος ξεκίνησε το 1916. Μετά από ένα ταξίδι στις ΗΠΑ, ο Gianni Agnelli, γιος του ιδρυτή της Fiat, Giovanni Agnelli, γοητεύτηκε από τις μεθόδους μαζικής παραγωγής, συνειδητοποιώντας ότι αποτελούν τον μοναδικό δρόμο ώστε το αυτοκίνητο να γίνει ένα αγαθό διαθέσιμο στο ευρύ κοινό.

Έχοντας λάβει τις απαραίτητες κατευθύνσεις από τον Agnelli, ο νεαρός αρχιτέκτονας Giacomo Matté Trucco σχεδίασε κάτι πρωτόγνωρο για την εποχή. Με την ολοκλήρωση του το 1923, το Lingotto δεν ήταν απλά το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εργοστάσιο αυτοκινήτων στον κόσμο, αλλά και ένα νέο σύμβολο της αρχιτεκτονικής.

Ο ιδιοφυής αρχιτέκτονας, πολεοδόμος και σχεδιαστής Le Corbusier το χαρακτήρισε ως «ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα της βιομηχανίας», αλλά και «έναν οδηγό για το σχεδιασμό των πόλεων». Στο νέο εργοστάσιο εργάζονταν περισσότερα από 12.500 άτομα σε τρεις κυλιόμενες βάρδιες, ενώ οι ανάγκες στέγασης δημιούργησαν μια νέα συνοικία στην πόλη του Τορίνο.

Η ευρηματικότητα του Trucco δεν σταμάτησε στην πίστα δοκιμών μήκους 1.500 μέτρων στην οροφή, όπου που το 1969 διαδραματίστηκε το διάσημο κυνηγητό της ταινίας «The Italian Job». Ο σχεδιασμός του Lingotto αποτελούσε μια ιδιοφυή ωδή στη μαζική παραγωγή. Από τη βάση του κτηρίου μέχρι και την οροφή, μέσα σε 5 ορόφους, ολοκληρωνόταν σαν μια καλά σκηνοθετημένη χορογραφία η γέννηση ενός αυτοκινήτου.

Το μέγεθος της πίστας έδινε τη δυνατότητα ταυτόχρονης δοκιμής έως και 50 αυτοκινήτων, ενώ οι κεκλιμένες στροφές επέτρεπαν την ανάπτυξη πολύ υψηλών ταχυτήτων. Μάλιστα, το πρωτότυπο Turbina του 1954 είχε πιάσει τα 250 χλμ./ώρα.

Στo Lingotto, κατασκευάστηκαν από το 1926 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, πάνω από 80 διαφορετικά μοντέλα. Το τελευταίο αυτοκίνητο που πέρασε τη γραμμή παραγωγής ήταν η Lancia Delta το 1979. Η λειτουργία της εγκατάστασης ολοκληρώθηκε το 1982.

Μέσα σε αυτά τα χρόνια, το Lingotto στήριξε την ανοικοδόμηση της Ιταλίας και βοήθησε σημαντικά τη Fiat να καταστήσει μεταπολεμικά το αυτοκίνητο ένα προσιτό για τις μάζες αγαθό.

Η θρυλική μορφή του Lingotto συνέχισε να απασχολεί την κοινωνία ακόμα και μετά το κλείσιμο του. Το ορόσημο της πόλης του Τορίνο, μετά τις επεμβάσεις του διάσημου αρχιτέκτονα Renzo Piano, μεταμορφώθηκε σε ένα σύγχρονο συγκρότημα χώρων τέχνης και καταστημάτων, διατηρώντας όμως τον εμβληματικό σχεδιασμό του.

Η Fiat το χρησιμοποίησε για την παρουσίαση του σύγχρονου Fiat 500 το 2007. Εκεί γιορτάστηκαν το 2017 τα 60 χρόνια του ίδιου μοντέλου, ενώ πέρυσι αποτέλεσε το κέντρο των εορτασμών για την επέτειο των 120 χρόνων της εταιρείας.

Πλησιάζοντας τα 100 χρόνια ζωής, το Lingotto συνεχίζει να αποτελεί ζωντανό παράδειγμα της βιομηχανικής και αρχιτεκτονικής εξέλιξης συνεχίζοντας με την πρωτοποριακή φιλοσοφία του να εκφράζει το όραμα της Fiat για μια αυτοκίνηση που θα συμβαδίζει αρμονικά με το περιβάλλον και την κοινωνία.

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος

.zougla.gr

Από xiromeropress

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *