ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ

 

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ

(κατ’ άρθρο 227 του ν. 3852/2010)

– του Απόστολου Πανταζή του Νικολάου, δημοτικού συμβούλου Δήμου Ξηρομέρου, κατοίκου Αστακού Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας, ……

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ 

– της υπ’ αριθμ. 24/2024 απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής του ΟΤΑ α’ βαθμού με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ» (ΑΔΑ: 9ΞΓ7ΩΚΖ-ΗΞ5) 

Είμαι δημοτικός σύμβουλος του δήμου Ξηρομέρου. Την παρούσα προσφυγή ασκώ υπό αυτή την ιδιότητά μου, επομένως εν προκειμένω ενεργώ με πρόδηλο έννομο συμφέρον (ΣτΕ 770/2021, Γνωμ ΝΣΚ 270/2017) προς διαφύλαξη της νομιμότητας και των συμφερόντων του Δήμου και των δημοτών του. 

Το δημόσιο έργο «Ολοκλήρωση Υδροδότησης και Υδρευτικού Δικτύου Αστακού» προϋπολογισμού 3.505.030,20 ευρώ πλέον ΦΠΑ (α/α ΕΣΗΔΗΣ 202552) είναι σημαντικό για την τοπική κοινωνία, ωστόσο θα πρέπει να εκτελεστεί υπό όρους που είναι συμφέροντες για τον Δήμο, τους δημότες, αλλά και το Δημόσιο εν γένει. Δια της υπ’ αριθμ. 24/2024 απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία αναρτήθηκε στον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 27-02-2024, οπότε και έλαβα πλήρη γνώση της, εγκρίθηκε το 2ο πρακτικό της δημοπρασίας. Με αυτό έγινε δεκτή η οικονομική προσφορά του μοναδικού διαγωνιζόμενου οικονομικού φορέα, δηλαδή της εταιρείας «ΑΦΟΙ ΤΣΕΛΙΟΥ ΑΕ», η οποία προσέφερε ένα εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό έκπτωσης της τάξης του 1,75% του προϋπολογισμού του έργου. Ωστόσο, δεν εξετάστηκε το αν η προσφορά είναι πράγματι συμφέρουσα από οικονομικής άποψης για τον Δήμο βάσει των δεδομένων της αγοράς για έργα παρόμοια με το δημοπρατούμενο. Ενόψει αυτών, η προσβαλλόμενη απόφαση θα πρέπει να ακυρωθεί. Ειδικότερα:

ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΑΚΡΩΝ ΟΡΙΩΝ / ΚΑΚΗ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΥΧΕΡΕΙΑΣ ΛΟΓΩ 

ΤΗΣ ΜΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟΥ ΜΑΤΑΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 

Ως γνωστόν, η διοίκηση έχει υποχρέωση να ασκεί την κατά διακριτική ευχέρεια αρμοδιότητά της εντός των άκρων ορίων της, η υπέρβαση των οποίων ελέγχεται. Τα κριτήρια που καθορίζουν τα άκρα όρια της διακριτικής ευχέρειας διαμορφώνονται από γενικές αρχές του διοικητικού δικαίου, ακόμη και συνταγματικής περιωπής. Τέτοια κριτήρια είναι, μεταξύ άλλων, η αρχή της χρηστής διοίκησης, δηλαδή της χρηστότητας της συμπεριφοράς των διοικητικών οργάνων προς τους πολίτες, καθώς και η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25§1 εδάφ. δ’ του Συντάγματος), σύμφωνα με την οποία πρέπει να υπάρχει εύλογη σχέση μεταξύ της συγκεκριμένης διοικητικής πράξης ή παράλειψης και του επιδιωκόμενου σκοπού. Η σχέση αυτή υπάρχει μόνο όταν η πράξη ή παράλειψη είναι κατάλληλη για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού (καταλληλότητα), συνεπάγεται κατ’ ένταση και διάρκεια τα λιγότερα δυνατά μειονεκτήματα για τον διοικούμενο (αναγκαιότητα) και, τέλος, τα συνεπαγόμενα μειονεκτήματα δεν υπερακοντίζουν τα πλεονεκτήματα (εν στενή εννοία αναλογικότητα). 

Περαιτέρω, το άρθρο 106§2 περ. δ’ του ν. 4412/2016 προβλέπει ότι η αναθέτουσα αρχή δύναται να ματαιώσει την διαγωνιστική διαδικασία, εφόσον κρίνει ότι η επιλεγείσα προσφορά είναι μη συμφέρουσα από οικονομική άποψη. Το αν συντρέχει τέτοια περίπτωση εξετάζεται, ως επί το πλείστον, με βάση τα δεδομένα της οικείας αγοράς.

Εν προκειμένω, ο διαγωνισμός περιλάμβανε όρους ιδιαίτερα απαιτητικούς όσον αφορά στα κριτήρια επιλογής που έπρεπε να πληρούν οι υποψήφιοι ανάδοχοι. Αναφέρομαι ιδίως στους όρους του άρθρου 22.Ε της διακήρυξης, όπου ζητείται σειρά προτύπων διασφάλισης ποιότητας ειδικά στο πεδίο εκτέλεσης υδραυλικών έργων. Ιδίως αυτή η απαίτηση συρρίκνωσε αυτόματα το πεδίο των υποψηφίων αναδόχων, γεγονός που αποδεικνύεται αναμφίβολα από το ότι υποβλήθηκε μια μόνο παραδεκτή προσφορά για την ανάληψη της εργολαβίας, αυτή της εταιρείας «ΑΦΟΙ ΤΣΕΛΙΟΥ ΑΕ», με το ασυνήθιστα χαμηλό ποσοστό έκπτωσης της τάξης του 1,75% (η έτερη προσφορά της εταιρείας «ΛΑΤΩ ΑΤΕ» δεν αξιολογήθηκε καν, αφού δεν περιλάμβανε καν εγγύηση συμμετοχής, γεγονός που καταδεικνύει την σοβαρότητά της). 

Η έκπτωση αυτή της τάξης του 1,75% δεν συμβαδίζει με τα δεδομένα της οικείας αγοράς, όπως μπορεί να διαπιστωθεί εύκολα από μια έρευνα στον ιστότοπο ΚΗΜΔΗΣ, όπου αναδεικνύονται μειοδότες σε αντίστοιχα έργα με ποσοστά έκπτωσης πολλαπλάσια. Εντελώς ενδεικτικά επικαλούμαι συμβάσεις έργων με κωδικούς CPV 45232151-5 «Κατασκευαστικές εργασίες για ανακαίνιση κεντρικών αγωγών νερού», δηλαδή με κωδικό CPV ίδιο με τον αναφερόμενο στην διακήρυξη (σελίδα 3 και 23), που συνήφθησαν εντός της τελευταίας τετραετίας, είναι αντίστοιχης ή παραπλήσιας οικονομικής αξίας σε σχέση με το εδώ δημοπρατούμενο και μπορούν να αναζητηθούν στο ΚΗΜΔΗΣ με τα στοιχεία που παραθέτω και δη τον ΑΔΑΜ. Συγκεκριμένα: 

(1) «Επισκευή και συντήρηση δικτύου ύδρευσης κεντρικής κ ανατολικής Θεσ-νίκης 2023» αρχικού προϋπολογισμού 1.500.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ & ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ και προσφερόμενη έκπτωση 15% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 23SYMV013407764) 

(2) «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΓΩΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ ΑΓ. ΘΩΜΑΣ»» αρχικού προϋπολογισμού 1.556.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΔΕΥΑ Λάρισας και προσφερόμενη έκπτωση 19,45% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 23SYMV013860172)

(3) «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ – ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΓΩΓΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΝΕΡΟΥ ΤΩΝ Α & Β ΟΜΑΔΩΝ ΓΕΩΤΡΗΣΕΩΝ ΤΗΣ Δ.Ε.Υ.Α.Λ.» αρχικού προϋπολογισμού 3.265.180,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΔΕΥΑ Λάρισας και προσφερόμενη έκπτωση 7% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 23SYMV013370696). 

(4) «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ-ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ Δ.Ε.Υ.Α. ΛΑΡΙΣΑΣ ΕΡΓΟΥ Ε.Ο. ΛΑΡΙΣΑΣ-ΤΡΙΚΑΛΩΝ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΔΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ Ι/Κ ΤΕΡΨΙΘΕΑΣ ΕΩΣ Α/Κ ΡΑΧΟΥΛΑΣ» αρχικού προϋπολογισμού 2.256.500,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΔΕΥΑ Λάρισας και προσφερόμενη έκπτωση 22,51% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 23SYMV012860997). 

(5) «ΑΝΤ/ΣΗ ΠΑΛΑΙΩΜΕΝΩΝ ΑΓΩΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ» αρχικού προϋπολογισμού 4.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΔΕΥΑ Λάρισας και προσφερόμενη έκπτωση 17,19% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 22SYMV010303559).

(6) «ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΔΗΜΟΥ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ» αρχικού προϋπολογισμού 1.725.734,35 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή τον Δήμο Μονεμβασιάς και προσφερόμενη έκπτωση 49,66% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 22SYMV010201743).

(7) «Τοπικές παρεμβάσεις αντικατάστασης αγωγού ύδρευσης Νοτίων Διαμερισμάτων Δήμου Αβδήρων» αρχικού προϋπολογισμού 2.741.935,48 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή τον Δήμο Αβδήρων και προσφερόμενη έκπτωση 57,37% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 20SYMV007586652).

(8) «Επισκευή και συντήρηση του Δικτύου Ύδρευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης Έτους 2020» αρχικού προϋπολογισμού 2.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ με αναθέτουσα αρχή την ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ & ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ και προσφερόμενη έκπτωση 41,24% (σύμβαση με ΑΔΑΜ 21SYMV008375311) 

Εξάλλου, ακόμη και ο ίδιος ο ανάδοχος «ΑΦΟΙ ΤΣΕΛΙΟΥ ΑΕ» έχει συνάψει πρόσφατα σύμβαση πανομοιότυπου αντικειμένου με ποσοστό έκπτωσης πολλαπλάσιο σε σχέση με αυτό που προσέφερε εν προκειμένω. Συγκεκριμένα, έχει σχετικά πρόσφατα συνάψει με την ΔΕΥΑ Αγρινίου την σύμβαση έργου με τίτλο «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΑΚΡΥΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΑΓΩΓΩΝ Δ.Ε. ΣΤΡΑΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓ.ΚΩΝ/ΝΟΥ-ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΗΛΕΜΕΤΡΙΑΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ» (ΑΔΑΜ σύμβασης 22SYMV010017809 και οι επεκτάσεις – τροποποιήσεις της 23SYMV012028637, 23SYMV012726570 και 24SYMV014149863), αρχικού προϋπολογισμού 1.780.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, όπου προσέφερε έκπτωση 7,35% για έργο ίδιων, αν όχι χαμηλότερων απαιτήσεων. Δηλαδή στην περίπτωση της ΔΕΥΑ Αγρινίου ο ίδιος ανάδοχος προσέφερε τετραπλάσια έκπτωση σε σχέση με την έκπτωση που προσέφερε στον Δήμο Ξηρομέρου, αν και το έργο του Δήμου Ξηρομέρου έχει σχεδόν διπλάσιο προϋπολογισμό, επομένως και διπλάσιο περιθώριο κέρδους για τον ανάδοχο, και θα ανέμενε κανείς η μεγαλύτερη έκπτωση να δοθεί στο έργο του Δήμου Ξηρομέρου και όχι σε αυτό της ΔΕΥΑ Αγρινίου, αφού το εδώ κρίσιμο έργο έχει μεγαλύτερα περιθώρια για αποκόμιση κέρδους λόγω μεγαλύτερου οικονομικού αντικειμένου. Όμως, αυτό δεν συνέβη, γεγονός που καταδεικνύει ότι η προσφερόμενη έκπτωση δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα για τον Δήμο. 

Όλες τις παραπάνω συμβάσεις που προανέφερα προσκομίζω ως συνημμένες με την παρούσα προς υποστήριξη των ισχυρισμών μου ότι η τιμή που προσφέρει ο προσωρινός μειοδότης στον εδώ κρίσιμο διαγωνισμό δεν είναι συμφέρουσα από οικονομική άποψη. Είναι πάντως διαθέσιμες και στο ΚΗΜΔΗΣ (https://cerpp.eprocurement.gov.gr/upgkimdis/unprotected/home.xhtml).

Δεδομένων των ανωτέρω, ο Δήμος όφειλε να ματαιώσει και να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό λόγω μη συμφέρουσας επιλεγείσας προσφοράς ή τουλάχιστον να εξετάσει το ενδεχόμενο αυτό, πράγμα που όμως δεν συνέβη. Κατά τούτο, δεν ασκήθηκε νόμιμα η διακριτική ευχέρεια που αναγνωρίζεται στον Δήμο σε σχέση με την δυνατότητά του να ματαιώσει τον επίμαχο διαγωνισμό. Επομένως, η προσβαλλόμενη πράξη θα πρέπει να ακυρωθεί, έτσι ώστε η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου να υποχρεωθεί να εξετάσει το ενδεχόμενο ματαίωσης του διαγωνισμού, ζητώντας την γνώμη της επιτροπής διαγωνισμού επί του θέματος και έπειτα αποφασίζοντας η ίδια η Δημοτική Επιτροπή σχετικά με το αν η μοναδική κατατεθείσα προσφορά της «ΑΦΟΙ ΤΣΕΛΙΟΥ ΑΕ» είναι συμφέρουσα ή μη από οικονομική άποψη, χωρίς να αποκλείεται να εξεταστεί, πέραν του ενδεχόμενου ματαίωσης του διαγωνισμού, και η επαναπροκήρυξή του προς προσέλκυση προσφορών που θα είναι πιο συμφέρουσες και θα αντικατοπτρίζουν τα δεδομένα της αγοράς. 

Επειδή η παρούσα ασκείται νόμιμα και εμπρόθεσμα, δεδομένου ότι έλαβα πλήρη γνώση της προσβαλλόμενης απόφασης στις 27-02-2024 μέσω ανάρτησής της στον ιστότoπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», δεν έχει παρέλθει δε δεκαπενθήμερο έκτοτε.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

(και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος και αξιώσεώς μου)

ΖΗΤΩ: Να γίνει δεκτή η παρούσα προσφυγή. Να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. 24/2024 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του ΟΤΑ α’ βαθμού με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ» (ΑΔΑ: 9ΞΓ7ΩΚΖ-ΗΞ5) για τους στο ιστορικό αναλυτικά αναφερόμενους λόγους και αιτίες. 

Αστακός, την 4η Μαρτίου 2024

Ο Προσφεύγων

Από xiromeropress